ŁÓDZKI FUNDUSZ FILMOWY EDYCJA 2022

WYNIKI

 

Tegoroczny Łódzki Funduszu Filmowy obejmował dwa nabory konkursowe. Łącznie zgłoszono 25 projektów, wśród których wytypowano te, które otrzymały najwyższą liczbę punktów według 3 kryteriów: walorów artystycznych, przygotowania produkcji od strony ekonomiczno-realizacyjnej oraz efektu regionalno-promocyjnego. Fundusz finansowany jest w całości ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

Tegoroczny łączny budżet konkursu, w kwocie 1 500 000 zł brutto, został podzielony na realizację 8 filmów, które częściowo lub w całości powstaną na terenie Łodzi i województwa łódzkiego. Wśród nich znalazły się 4 projekty fabularne, 2 dokumentalne oraz 2 animowane.

 

REGULAMIN ŁÓDZKIEGO FUNDUSZU FILMOWEGO DOSTĘPNY TUTAJ

 

Organizator funduszu, instytucja EC1 Łódź - Miasto Kultury, został koproducentem następujących tytuły:

 

FILMY FABULARNE

  • Dyplom, reż. Gabriela Muskała
    producent PWSFTviT w Łodzi
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 100 000,00 zł netto

    Studenci Wydziału Aktorskiego dowiadują się, że FILM dyplomowy z ich udziałem nakręci znany reżyser Gajda. Ta wiadomość elektryzuje ich - każdy chce się znaleźć w obsadzie. Rozmawiają o filmie, żyją nim, film budzi emocje: z jednej strony uruchamia wyobraźnię, z drugiej jest katalizatorem zazdrości i rywalizacji. To wystawia relacje między nimi na próbę. Stawką jest sztuka, a ceną życie.

  • Lany poniedziałek, reż. Justyna Mytnik
    producent Lava Films Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 300 000,00 zł netto

15-letnia Klara pada ofiarą napaści seksualnej w Lany Poniedziałek. Rok po wydarzeniu męczą ją koszmary i ataki paniki. Siostra Marta radzi jej ignorować problem, a przyjaciółka Diana odwiedza z nią miejsce ataku. Kiedy Klara uświadamia sobie tożsamość gwałciciela i zdradza ją rówieśnikom, zostaje wyśmiana. Pojawiająca się w śnie Bogini koi ją w trudnych chwilach. W Lany Poniedziałek nastolatkowie atakują Martę, by pomścić oskarżonego. Klara z pomocą Diany ratuje siostrę i uświadamia sobie, że nie potrzebuje zemsty - uzdrawia ją siła empatii i kobieca solidarność.

  • Dziadku, wiejemy!, reż. Olga Chajdas
    producent Furia Film Karolina Galuba-Kowalska

    Wkład koprodukcyjny w wysokości 250 000,00 zł netto

Dziadku, wiejemy! to komedia familijna, a jednocześnie fascynujące kino drogi. Jagoda - energiczna 10-latka, porywa z domu spokojnej starości swojego dziadka i razem ruszają w podróż przez Polskę w poszukiwaniu tajemniczego "Światła morza". Po drodze czeka ich sporo przygód i awantur.​

  • Święto ognia, reż. Kinga Dębska
    producent Opus Film Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 320 000,00 zł netto

20-letnia Nastka urodziła się z porażeniem mózgowym. Jej świat to głównie okno w pokoju, przez które widzi ulicę i obserwuje otoczenie. Jej  siostra Łucja jest ambitną tancerką Baletu Narodowego. Wkrótce po tym jak Łucja zdobywa wymarzoną główną rolę, ulega poważnej kontuzji. Próbuje ukryć ten fakt, ale konsekwencje podjętej decyzji doganiają ją w trakcie premiery spektaklu. Nastką opiekuje się Poldek - ojciec dziewczyn, który nigdy nie skonfrontował się z żałobą po żonie. W życiu rodziny pojawia się ekstrawagancka sąsiadka Józefina. Dzięki niej życie całej trójki zostaje skierowane na zupełnie nowe tory.

 

FILMY ANIMOWANE

  • Lola i pianino hałasów, reż. Augusto Zanovello
    producent Momakin Sp. z o. o.
    ​Wkład koprodukcyjny w wysokości 189 000,00 zł netto

Animacja lalkowa z elementami animacji 2D w reżyserii uznanego reżysera Augusto Zanovello. Opowiada historię 11-letnia Loli, starszej siostry 5-letniego Simona, dziecka z autyzmem. Dzięki swoim obserwacjom Lola odkrywa nadwrażliwość swojego młodszego brata na wszystkie małe dźwięki ukryte w otaczającej ich kakofonii życia. Z pomocą swojego przyjaciela Roliha postanawia zbudować maszynę, która będzie tworzyć i wzmacniać te dźwięki, aby móc się komunikować z bratem.

  • Ziemniaki, reż. Marcin Podolec
    producent Yellow Tapir Films Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 50 000,00 zł netto 

    Ojciec przez cały okres dorastania syna przekonuje go, że wszystko jest dla niego możliwe, że niczego mu w życiu nie będzie brakować. Syn, kiedy dorasta, wciąż próbuje sprostać nabudowanym przez lata oczekiwaniom. W finale potrafi jednak odciąć się od ojcowskiego schematu. Gdy jego własna córka popełnia błąd, nie widzi w tym nic złego. Dobrze jest czasem odpuścić – sobie i innym.

 

FILMY DOKUMENTALNE

  • Fantastyczny Matt Parey, reż. Bartosz Paduch
    producent Fundacja Raban!
    ​Wkład koprodukcyjny w wysokości 100 000,00 zł netto

Film jest próbą uchwycenia fenomenu Macieja Parowskiego, redaktora stojącego za największymi sukcesami kilku pokoleń pisarzy polskiej fantastyki.  O Macieju opowiedzą jego współpracownicy, bliscy, eksperci od SCIFI. Wspomnienia te będą wspierane animowanymi sekwencjami z udziałem alter ego Parowskiego. Jego komiksowe wcielenie, Matt Parey, to cichy bohater drugiego planu, ale bez którego główni bohaterowie nie mogliby efektywnie działać.

  • Syn ulicy, reż. Mohammed Almughanni
    producent A7 Company Sp. z.o.o.
    ​Wkład koprodukcyjny w wysokości 73 000,00 zł netto

Khodor, 14-letni, później 18-letni chłopak i jego rodzina od lat próbują uzyskać dokument tożsamości uprawniający go do edukacji, opieki zdrowotnej i przemieszczania się poza obóz uchodźców palestyńskich w Bejrucie. W trakcie tego procesu ujawnia się wiele starych rodzinnych sekretów. Chłopaka wychowuje macocha, a wolny czas Khodor spędza na ulicy - tam skąd, jak on twierdzi, pochodzi. Chłopak marzy o uzyskaniu dokument tożsamości i poślubieniu Domy, dziewczyny, którą kocha od dziecka, ale czy mu się to uda - jeszcze się okaże.

 

W ocenie artystycznej projektów uczestniczyli następujący eksperci:

  • Joanna Jasińska-Koronkiewicz, Piotr Furmankiewicz, Ewa Sobolewska (filmy animowane),
  • Lidia Duda, Mirosław Dembiński, Paweł Kosuń (filmy dokumentalne),
  • Ewa Puszczyńska, Irena Strzałkowska, Dorota Hawliczek (filmy fabularne).

Projekty te pod kątem realizacyjno-ekonomicznym oceniali:

  • Ewa Sobolewska (filmy animowane),
  • Paweł Kosuń (filmy dokumentalne),
  • Dorota Hawliczek (filmy fabularne).

Efekt regionalny i promocyjny został poddany po obrady Komisji Konkursowej składającej się z przedstawicieli Łódź Film Commission, Narodowego Centrum Kultury Filmowej, Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego.

 

W 2022 roku Łódzki Fundusz Filmowy obchodzi swój jubileusz: 15’lecie istnienia. Jest najstarszym funduszem filmowym w Polsce, przez lata wsparł ponad 100 filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Wśród nich są takie tytuły jak nominowane do Oscarów W ciemności Agnieszki Holland, Ida oraz Zimna wojna Pawła Pawlikowskiego, wyróżniony w Cannes Sweat Magnusa von Horna, czy ostatni film Andrzeja Wajdy Powidoki. Fundusz konsekwentnie wspiera także pełnometrażowe debiuty, m.in. tak znakomite pozycje jak Zabij to i wyjedź z tego miasta (reż. Mariusz Wilczyński – międzynarodowa premiera na Berlinale, Grand Prix na Festiwalu w Annecy), Diagnosis (reż. E. Podgórska - nagroda za najlepszy debiut na Forum Kina Europejskiego Cinergia) Cicha ziemia, (reż. A. Woszczyńska - międzynarodowa premiera na Festiwalu Filmowym w Toronto), Anatomia (reż. A. Janowska - konkurs Giornate degli Autori - Festiwal Filmowy w Wenecji).

 

W ramach tegorocznej edycji Funduszu kontynuowane były działania związane z promowaniem zrównoważonej produkcji filmowej. Konkurs zawierał wytyczne ułatwiające wdrożenie zasad green filmingu. Co więcej, producenci, którzy przedstawili Plan zrównoważonej produkcji, mają możliwość pokrycia z wkładu EC1 „zielonych kosztów”, czyli wydatków poniesionych na ekologiczne rozwiązania filmowe.

 

Wszystkie projekty dofinansowane przez Łódzki Fundusz Filmowy w latach 2007 - 2022 są dostęne pod LIKNiem.

W razie pytań prosimy o kontakt drogą telefoniczną: +48 42 600 61 33 lub mailową: lfc@ec1lodz.pl